2015. december 10-én több, mint hetven pedagógus gyűlt össze a Berettyóújfalui Arany János Gimnázium, Egészségügyi Szakképző és Közgazdasági Szakközépiskolában, hogy megismerjék a tehetségről alkotott jelenlegi felfogásokat, a pedagógiai szakszolgálat tehetségsegítő munkáját és a rendezvénynek helyet adó iskola tehetségbeazonosító- tehetséggondozó tevékenységét.
A pedagógiai találkozót jelenlétükkel olyan szakemberek tisztelték meg, akik részt vállalnak, vagy a jövőben fognak tevékenykedni a Berettyóújfaluban és környékén tanuló, tehetségesnek mutatkozó diákok nevelésében, oktatásában. A hallgatóság között voltak a Berettyóújfalui Tankerület igazgatása alá tartozó általános iskolák intézményvezetői, helyettesei, a Szülői Szervezet vezetője, a Hajdú-Bihari Pedagógiai Szakszolgálat Berettyóújfalui Tagintézményének vezetője, a Kereskedelmi- és Iparkamara képviselője és a gimnázium tantestülete.
Kálnai Zsolt intézményvezető köszöntője után első előadóként Harmatiné Dr. Olajos Tímea, a Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézetének docense ismertette a tehetségről alkotott mai felfogások közül Gagné megkülönböztető modelljét, miszerint a tehetségígéretekben rejlő lehetőségek az intraperszonális (motiváció, önbizalom, érdeklődés, kitartás, stb.) és a környezeti katalizátorok (család, iskola, véletlen, stb.) támogatásával valamint a rendszeres tanulással és gyakorlással válnak átlag feletti teljesítménnyé. Kitért Sternberg tehetségkritériumaira is, mely értelmében a tehetségeket a kiemelkedő képességűek közül a ritkaság, a kiválóság, a belső vezérlő elv megléte, a kimutathatóság és az értékesség különbözteti meg. Átfogó képet kaptunk az alulteljesítés és tanulási zavarok témaköréről is.
A gondolatébresztő előadás után Bíróné Sándor Csilla, a szakszolgálat helyi tehetségkoordinátora bemutatta a szakszolgálat tehetséggondozással kapcsolatos, szerteágazó feladatait. Röviden érintette az IPOO-minimum tanulásstratégiai módszert, amely a tanulást információkkal való műveletek folyamatának tekinti.
Ezután következett a gimnázium tehetséggondozó munkájának a bemutatása. A 2014/2015. tanévben felzárkóztató programunkat újítottuk meg, a 2015/2016. tanév fő feladata pedig a tehetséggondozás kiszélesítése lett. A hagyományos területek (külföldi, belföldi tanulmányi kirándulások, ismeretterjesztő előadások, versenyfelkészítés, tanórai differenciálás) mellett három tehetséggondozó műhely is elkezdte tevékenységét. A műhelyekbe olyan tanulók kerülhettek be, akik a megfeleltek az előzetes méréseken. Szeptemberben indítottuk el a tehetségdiagnosztikát, hiszen „A tehetséget keresni kell!” (Czeizel). Hogy egy intézmény milyen utat választ a beazonosításhoz, függ tehetségkoncepciójától, attól, hogy melyik tehetségdefinícióval, definíciókkal tud azonosulni. Mi a méréseinket Renzulli triádjára alapoztuk. A tehetségkritériumok közül elsőként feltérképeztük a tízedikes és tizenegyedikes diákjaink figyelemét, rövid idejű memóriáját és az információkkal egyre több síkon való műveletvégzési képességét. De mit sem ér a kiváló intellektus feladat iránti elkötelezettség nélkül, ezért kérdőíves vizsgálatot végeztünk az iskolai motivációval kapcsolatban. A két mérést összesítve kiemeltük azt az ötven diákot, akik jó gondolkodási képességgel és erős motivációval rendelkeznek. Érdeklődésük alapján három tehetséggondozó műhelyhez csatlakozhattak.
A természettudományos műhely tagjai október óta komplex képességfejlesztésben vesznek részt. A víz több szempontú vizsgálata mellett tanulásmódszertannal és szakmai idegen nyelvvel is foglalkoznak.
A történelmi műhely célja a személyes megtapasztaláson alapuló, szociális és állampolgári kompetencia fejlesztése. Októberben Erdély jelentős irodalmi és történelmi helyeit látogatták meg, megismerkedtek kolozsvári magyar diákokkal és túráztak a Tordai-hasadékban. Novemberben a debreceni nevelőintézet szigorú rendjébe nyertek betekintést.
A pénzvilág és gazdasági élet iránti érdeklődés felkeltése céljából közgazdasági tehetséggondozó műhelyt is indítottunk, amely keretében banki szakemberek előadásait hallgathatták meg a tanulók, illetve pénzügyi tréningen vehettek részt a Nyíregyházi Fáy András Alapítvány jóvoltából. Mindhárom műhely munkája a tanév hátralévő részében is sok tudással és élménnyel fogja gazdagítani az elkötelezett diákokat.
A rendezvény záró előadását Márkus Mária, a Hajdú-Bihar-megyei Kereskedelmi és Iparkamara pályaválasztási felelőse tartotta. Összefoglalta mindazokat a változásokat, ami a szakképzésben történt és a közeljövőben történni fog.
A program apropójául a NTP-KKI-B-15 „A köznevelési és kulturális intézményekben működő tehetséggondozó programok támogatása” elnevezésű nyertes pályázat szolgált, amely biztosítja, hogy a szakmai kirándulásokkal színesített természettudományos programunk magas színvonalon megvalósuljon.